'Beeldmerk op Zwart' (okt. 2008)
acryl op linnen; 150 x 150.
'In oktober 2007, toen de overname van de ABN-AMRObank door de Fortisgroep een feit was en er nog geen sprake was van een financiƫle crisis, werd ik benaderd door Erik Bilion van Stichting 'Salon niet in de Huiskamer' om een groot schilderij te maken van het prachtige Fortislogo.
De opdrachtgever houdt van logo's die gebaseerd zijn op Stijl-kenmerken met een geometrische uitdrukkingsvorm. Daarvan is dit logo een zeer aansprekend en geslaagd voorbeeld.
In eerste instantie sprak mij deze opdracht niet erg aan, aangezien het een ontwerp betreft van een ander. Daardoor had ik geen ruimte voor een eigen artistieke inbreng cq. interpretatie. De opdrachtgever wilde het logo echter op een zwarte achtergrond hebben; geheel in lijn met mijn vroege werk (de omgekeerde Mondriaans). Dat maakte deze opdracht voor mij als kunstenaar toch interessant: ik was benieuwd hoe het ontwerp op een zwarte achtergrond zou werken. Na enige bedenktijd besloot ik - ook omdat er een goede verdienste tegenover stond - het te doen.
Het schilderij kwam, vanwege andere projecten, pas een jaar later gereed. Toen bood het financiƫle landschap in de wereld door de kredietcrisis in de VS een totaal andere aanblik: banken gingen failliet, de grootste economische recessie sinds de jaren '30 van de vorige eeuw was een feit en de teloorgang van het grote Belgische Fortis was opeens aanstaande. Het schilderij werd daarmee onverwacht heel actueel! En het resultaat mag er zijn.
'Het kan verkeren', zei de Gouden Eeuwer Bredero al.